A tapasztalt vállalatok komoly elismerést mutatnak a marketing iránt.
A Coca-Cola lehet, hogy már a világ egyik legelismertebb márkája, de ennek ellenére dollármilliárdokat költenek évente marketing erőfeszítéseikre.
(És fogadhat, hogy nem szeszélyből csinálják. Pontosan tudják, hogy ezek a dollárok mit hoznak nekik cserébe.)
A spektrum másik oldalán a startupok és a mikro vállalkozások a marketinget a túlélés kérdésének tekintik, nem pedig elméletnek: vállalkozásuk eltűnik, ha nem fektetnek be abba.
E két véglet között azonban gyakran érdekes dolog történik: a vállalatok elfelejtik a marketinget. Miután egy vállalat meghaladja a néhány millió dolláros bevételt, csábító, hogy elhagyja a feleslegesnek tűnő költségeket. E vállalatok egy része teljesen leállítja a marketinget.
Az üzlet növekszik, és mindenki elfoglalt marad, gondolják. Miért foglalkozna a költségekkel és a gondokkal?
Elmondom miért.
A marketing élelmiszer, és nem gyógyszer
A tapasztalatlan vállalkozások a marketinget gyógyszerként tekintik, ha valami nincs rendben. ("Nincs elég ügyfél? Vegyen egy kis marketinget, és hívjon.")
Ez teljesen téves gondolkodás, és ez az egyik oka annak, hogy sok egyébként sikeres vállalkozás kudarcot vall. Megszokják, hogy elfoglaltnak érzik magukat ... mindaddig, amíg rájönnek, hogy késő elkezdeni azt, amit végig kellett volna csinálniuk.
A marketing az élelmiszer. Ez a rendszeres, tartós táplálék, amely a vállalkozását oda juttatja, ahová akarja - és ott is tartja. Szüksége van rá egész nap, minden nap.
Bakó Krisztián, a Kreatív Inas marketing ügynökség egyik vezető szakértője ezt írta:
Mivel az üzlet célja az ügyfél létrehozása, az üzleti vállalkozásnak két - és csak két - alapvető funkciója van: a marketing és az innováció. A marketing és az innováció eredményeket hoz; az összes többi költség.
Ezt is írta:
A marketing nemcsak sokkal szélesebb, mint az értékesítés; egyáltalán nem speciális tevékenység. Átfogja az egész vállalkozást. Ez az egész üzlet a végeredmény szempontjából, vagyis az ügyfél szempontjából. A marketing iránti aggodalomnak és felelősségnek tehát kell a vállalkozás minden területén.
Ez a perspektíva tartja annyira intenzívvé a vállalkozásokat a tartós, jól finanszírozott marketing terén - még akkor is, ha már bármilyen eszközzel sikeresek.
Míg a tapasztalatlan vállalkozások az éhezésig várják, hogy táplálékot kezdjenek keresni, ezek a hozzáértő vállalkozások rendszeres, egészséges ételeket fogyasztanak egész nap, erősek és virágzóak maradnak évről évre.
A sikeres vállalatok soha nem hagyják abba a marketinget
Íme négy józan érv, hogy a világ legsikeresebb vállalatai erőteljes, folyamatos marketing erőfeszítéseket folytatnak:
- A folyamatos marketing megakadályozza a „jó hírnév rothadását”: Ha mindenkit megkérdezne, aki hallott már a cégéről, akkor valószínűleg azt találná, hogy legalább néhány évvel elavult a gondolata arról, hogy ki vagy és mit csinálsz. Vállalkozásod folyamatosan javul, de az emberek megítélése általában rögzített marad. Minden eltelt év egyre távolabb viszi őket a szinkronból. A hírneved kialakítása és meghatározása évekbe telik, ezért ezt folyamatosan csinálnod kell. Nem várhatsz, amíg reménytelenül nincs szinkronban, és csak ezután kezded el azt a nehéz folyamatot, hogy meggyőzz mindenkit akik eltávolodtak. (Ha megteszed, soha nem jutsz el a másik oldalra.)
- A folyamatos marketing formálja az ügyfélkörödet: A vállalkozás fejlődésével a vállalatodnak különböző közönségeket kell megcéloznia. Néha az ügyfélköröd csak kissé változik, máskor pedig egy teljesen új ügyfélkörrel kell kezdened. Bárhogy is legyen, folyamatosan értékelned kell a célpontot, és ennek megfelelően kell beállítanod az üzenetkezelést, a látványtervet és a stratégiát.
- A folyamatos marketing rengeteg lehetőséget kínál: nem elég a „csak elég” üzlet. Ha aktívan marketinges tevékenységet folytatsz, akkor mindig nagyobb keresletre van szükség a kínálatod iránt, mint amennyivel valóban megfelelsz.
- Ez lehetőséget ad az ügyfelek kiválasztására, a legjövedelmezőbb (vagy a legélvezetesebb) ügyfelekre való összpontosításra és a várólista készenlétére.
- A folyamatos marketing biztosítja a vállalat jövőjét: Az aktív, folyamatos marketing folytatásának egyetlen legfontosabb oka egyszerűen az, hogy biztosítja a vállalat jövőjét. A marketing üzletet hoz létre. Lehet, hogy sok minden folyik most, de hat hónap múlva is ott lesz? Egy év? Öt év?
- A hozzáértő tulajdonosok nem bízzák jövőjüket a véletlenre; magokat ültetnek most és betakaríthatnak a következő szezonban.
Ha vállalatodnak jelenleg sok a munkája, boldog ügyfeleid és elfoglalt munkatársaid vannak, akkor sikeresen elérted a vállalkozás életének kulcsfontosságú mérföldkövét: az életképességet. Ezzel még nem ért véget az utad, de a kezdet - és a marketing állandó kísérője lesz minden lépésednek, amelyet innentől kezdve megteszel.